Finaletur til Gardasøen.

Onsdag den 17.september drog vi fem unge danske surfere til Super 8 finalen på Lago de Garda. Rejsen foregik i en autocamper efterfulgt af en kæmpetrailer spækket med udstyr. Vi kørte hele vejen “non stop” med 2 chauffører fra Juelsminde Surfklub, som også gav os gode råd under hele turen.

Næste morgen ankom vi til søen og fandt en behagelig campingplads lige ned til vandet. Vi skyndte os derefter at rigge til, da det blæste godt og alle planede for fuld skrue. Da vi kom ud i fri vind begyndte vinden at dø, og vandet blev spejlblankt. Der var ikke noget at gøre,vi blev nød til at padle ind til land..

Ved middagstid kom vinden igen, men den havde drejet sig 180 grader. Nu var vejret varmt nok til at mange valgt at surfe i shorts, faktisk var luften 25 grader og vandet 20 grader. Resten af dagen nød vi ude på vandet for at vænne os til forholdene og boltre os i de små bølger.

Fredagen foregik nogenlunde ligesom torsdagen, bortset fra at vi stod op kl.6.30 for at opleve den kraftige morgenvind.

Lørdag middag gik stævnet så igang. Vi var 80 deltagere under 19 år fra hele Europa. Stævnet foregik i den nordlige del af søen næsten lige ved ved siden af vores campingplads. Forholdene på dette surfcenter var meget specielle, da der ikke var nogen strand, men istedet nogle store betonramper, hvor der i starten kunne opstå kaos nogle gange fordi de fleste aldrig havde prøvet noget lignende før. Vinden lå til sejl omkring 7m2 og der blev gennemført en slalom-serie.

Søndag var der ikke megen vind, men hvis man brugte store sejl og pumpede heftigt kunne de fleste lige få brædtet op at plane. Der blev alligevel gennemført to slalomserier.

Senere på dagen var der præmieoverrækkelse med præmier til de bedste. I min gruppe var der ca 40 deltagere, og jeg endte på en tilfredsstillende 14. plads.

Næste morgen pakke vi sammen og rullede mod Danmark igen. Alt i alt havde vi en hyggelig tur med masser af vind og surfing.